Un meu convilatà –d’enteniment trastocat pels avatars de la vida- es va vendre la casa i l’endemà es va asseure al terra de la plaça Catalunya de Barcelona per regalar els bitllets de la venda a tots els vianants que els hi acceptaven, que –no caldria dir-ho- a cada segon que passava eren més i més. Aquest fet m’ha revingut després de llegir que el Black Friday ha estat un èxit de gent al carrer i de vendes. Elemental. Fer rebaixes de fins el 70 per cent en plena arrancada de Nadal és donar pa als coloms.

Ignoro si als comerciants –grossos o petits- els va bé aquesta política rebenta-preus que els mena a fer rebaixes cada dos per tres, sigui tot just començar les temporades, abans d’acabar-les o quan troba que entra poca gent a l’establiment. Es miri com es miri, les rebaixes actuals són una estafa. En un casos, perquè s’inflen els preus desproporcionadament abans de reduir-los. En d’altres, perquè el gènere en oferta surt del bagul dels records aprofitant que es compleix exactament la dita segons la qual tot torna. Altres vegades perquè el producte admet gairebé la gratuïtat perquè ha estat fabricat expressament per a l’ocasió o prové del continent asiàtic on el cost de producció és irrisori i les condicions de treball, miserables. I en moltes ocasions, perquè es rebaixen preus de productes que encara són dintre de la temporada d’ús i aquesta diferència, d’un dia per l’altre, fa que el consumidor tingui una percepció d’engany. Acceptar que un producte tingui dos preus en un mateix període comercial, passa a ser una qüestió moral. No perquè l’efecte de la competència porti a una diferència de preus entre establiments, que és una situació raonable, sinó perquè el comprador no pot gaudir d’un dels seus drets que és la seguretat de què allò que compra no és objecte d’especulació en perjudici seu.
I per acabar-ho d’adobar, calquem aquí tècniques i períodes de rebaixes dels EUA, que tenen un calendari comercial que no coincideix amb el nostre. Això sí. Un Black Friday després d’un Given’s el-que-sigui- i un Halloween, queda la mar de “in”. Merry Christma’s!!

Advertisements